Uživatel: | Registrovat
Menu

Předplatné

Pro přístup k placenému obsahu Vám nabízíme:

Měsíční předplatné za 99 Kč

nebo

Roční předplatné za 599 Kč

Více informací...

Objednat...

Whaler: Left Hand může být pro Arc tou pravou

V létě se toho na našich drahách moc neděje, na podzim je ale turfman na roztrhání. Máme za sebou EJC, anulovanou Zimní královnu a za dveřmi už je Velká pardubická. Tip na ní si chystám, dnes tu mám ale jeden pro nedělní Prix de L´arc de Triomphe.

Než se podívám do Francie, vrátím se ještě na naší scénu. Bohužel smutným vrcholem týdne se stala Cena zimní královny v Karlových Varech. Tamní boxy už po několikáté vypověděly službu a dostih byl anulován. Na toto téma se objevily zajímavé názory, zda-li startér nemohl dostih zastavit a tak podobně. Někdo už změřil, o kolik se kvůli pozdě otevřeným dvířkům zdržela Polyanta na startu. Vzhledem k tomu, že se jednalo jen o něco víc než sekundu, je jasné, že startér to ze své pozice nemohl postřehnout. Pomocný startér si při posledním dostihovém dnu konaném ve Varech nevšiml ani toho, že Old Beer vůbec startovací boxy neopustil, takže od něj by se to asi očekávat nedalo.

Zajímavé bylo ale i to, že i když žokej Rája byl hned po sesednutí v malém padocku smířený s tím, že dostih bude anulován, trvalo ještě poměrně dlouhou dobu, než k tomu došlo. Dostihová komise si totiž též ničeho nevšimla (což by se dalo pochopit, i když třeba mě bylo už v průběhu dostihu podezřelé, proč se spolufavoritka Polyanta pohybuje na poslední pozici). Ovšem ani po upozornění poškozeného týmu nehodlala DK na výsledku nic měnit, protože z jejího pohledu bylo vše v pořádku. Až po oficiálním podání protestu a složení kauce došlo k prozkoumání záběrů ČT, a pak už nebylo jiné cesty, než dostih anulovat.

Nakonec tedy vše dopadlo jak mělo a nové boxy pro karlovarské závodiště už prý jsou na cestě. Já bych se ale na příkladu této kauzy vrátil ještě o týden zpět, a to ke slušovické „stávce“. Komisaři si tehdy stěžovali, že žokejové jim oznámili, že dál nebudou jezdit jako hotovou věc a nehodlali o tom diskutovat. S tímto postupem já také nesouhlasím, je třeba ale vidět věc i z druhé strany.

Ten, kdo sleduje dostihy delší dobu, jistě už viděl nějaké video, jak probíhá udělování trestů či řešení sporných situací v zahraničí. Komisaři pustí žokeji (jednomu či více) video, na kterém je záznam sporné situace. Následně se „obviněný“ pokusí vysvětlit, jak viděl situaci on, dojde k nějaké diskuzi a z té vyplyne trest. Já když jsem jezdil, tak mi bylo prostě do vysílačky či prostřednictvím tajemníka sděleno, co jsem provedl a kolik mě to bude stát. Diskuze nebyla možná, pokud se člověk pokusil něco namítnout, maximálně to vedlo ke zvýšení trestu. Z toho, co vidím občas v okolí vážnice mám dojem, že se dodnes nic nezměnilo.

Pokud se tedy slušovické komisi nelíbilo, jak jim byla „stávka“ sdělena, nemusí se ani moc divit. Žokejové v podstatě použili stejný postup, jaký je používán při „komunikaci“ těchto dvou stran, jen opačným směrem. Myslel jsem, že už se k tomuto tématu vracet nebudu, středeční události ve Varech mě k tomu ale nasměrovaly samy. Závěrem bych zde ještě sdílel jedno video, na které jsem narazil náhodou, když jsem zkoumal poslední formu koně Wicker Stone, jenž se představil ve středu ve Varech. Já jsem minulý týden napsal, že DK ve Slušovicích neměla moc na vybranou, a tak nechala v dostizích pokračovat. Toto video ale alespoň trochu odpovídá na otázku, zda-li dráha klouzala, či ne. Stačí, když budete sledovat žokeje Ráju v sedle Stingera (ve žlutém dresu je celkem dobře viditelný).

Když už jsem zde nakousl téma dráhy, chtěl bych se ještě vrátit k jednomu paradoxu EJC. Dostihový den jako takový už zhodnotili jiní a i já myslím, že se jednalo o vydařené odpoledne. Možná do budoucna by to chtělo celý program nějak „zeštíhlet“, možná by mohlo být méně dostihů i žokejů. O tom zde ale psát nechci. Oficiálně byla dráha pro tento den změřená jako 3,5 – pružná. Což zaskočilo kromě zúčastněných i jiná média (kromě GR se o tom zmínil i Dostihový svět). Já si myslím, že měkčí dráha je určitě lepší než „beton“. Jedná se mi spíš o ten oficiální údaj. Ve vážnici jsem na toto téma zaslechl rozhovor několika pozvaných žokejů, a Gérald Mossé označil nedělní „ground“ jako „very soft“. Myslím, že žokej s takovými zkušenostmi jistě dokáže ohodnotit dráhu odpovídajícím způsobem, neboť to patří k jeho dennímu chlebu. Jeho odhad se s tím oficiálním ale lišil dost výrazně, když hodnoty „pružná“ a „velmi měkká“ jsou v podstatě na opačných koncích pomyslné stupnice.

Ještě víc byl tento rozdíl patrný při středečním přenosu z Karlových Varů, kde byla dráha naměřená úplně stejně jako v Praze, tedy 3,5. Už na první pohled bylo ale patrné, že se jedná o něco úplně jiného. To vyniklo i po odvysílání přenosu, kdy ČT zařadila sestřih z EJC. Tam to při některých záběrech zezadu (obzvlášť při úvodních dostizích) vypadalo, jako kdyby koním pod kopyty dráha explodovala. Jak už jsem napsal výš, nevidím nic špatného na tom, když je měkko, jen nemůžu pochopit, že obě dvě dráhy byly změřeny na chlup stejně.

Tolik tedy k dění minulému a teď už vzhůru za tipem. Nedělní Chuchli jsem bohužel musel vynechat, neboť ještě včera jsem sepisoval rozbory pro nadcházející Pardubice. Čas mi tedy zbyl jen na nedělní Francii.

Chantilly 2. 10. 16:05, Left Hand @ 23:1 V/M (bet 365, místo 1-3 @ 6,5:1), 1 bod

Nedělní vrchol francouzské rovinové sezóny (možná by se dalo napsat i evropské, ale je tu ještě Champions Day v Ascotu) je opravdová lahůdka. Na startu 2400 metrů dlouhého Prix de L´Arc de Triomphe se sejde to nejlepší, co je v Evropě k dispozici, a i když francouzské dostihy pro jejich taktizování zrovna nevyhledávám, tohle si nemůžu nechat ujít. Dostih byl kvůli přestavbě tribuny přeložen z Longchamp do Chantilly, to by ale nemělo hrát takovou roli. Obě dvě jsou to férové dráhy na pravou ruku, jen ta v Chantilly má o trochu větší převýšení v cílové rovině a je tak obtížnější pro koně, kteří chodí vepředu.

Favoritem tady nemůže být nikdo jiný, než v posledních šesti startech neporažený Postponed (2,75:1). Naposledy v Yorku měl sice trochu štěstí, šel ale na pro něj příliš krátké distanci 2100 metrů. Je určitě nejlepším koněm v poli, dráha by mu měla vyhovovat (půda by měla být „good“, tedy optimální), jde spíš o to, jak se popasuje s francouzským způsobem běhání dostihů. Jak už jsem napsal dříve, oproti anglickým průběhům, kdy se chodí v takřka plném tempu, ve Francii se víc taktizuje. Většinou se po úvodní fázi tempo zvolní a čeká se na závěrečný finiš. Je to tedy něco jiného, než na co je Postponed zvyklý, a i typově vypadá spíš na koně, který umí cválat.

Z ostrovních vyslanců by měla mít dobré šance i „železná“ klisna Found (8:1), v posledních pěti startech druhá. I tady by měla dokončit mezi nejlepšími, v červnu ale v Epsomu ztrácela na favorita víc jak čtyři délky, a těžko předpokládat, že to tady otočí. Její irský trenér O´Brien vysílá na start i duo Highland Reel (17:1) a Order of St. George (23:1). Prvně jmenovaný je spolehlivým tempařem a dá se říct, že se letos zlepšil. Ideálně ale potřebuje na čele dostihu klid, což se tady moc očekávat nedá. „George“ se specializuje na delší dostihy a jeho účast tady mě celkem překvapuje. Čekal jsem ho spíš v jiné zkoušce. Každopádně, jeho poslední porážka v Irish St. Leger od překážkáře Wicklow Brave mu tady moc šancí nedává.

Své želízko v ohni bude mít i Japonsko. Makahiki (7:1) lehce opanoval trial pro tříleté na místní dráze, i on na mě dělá spíš dojem mohutnějšího koně bez výraznějšího zrychlení. Země vycházejícího slunce vysílá do tohoto dostihu své reprezentanty pravidelně, myslím ale, že už měla na startu lepší koně.

Z té elity na startu nesmím opomenout anglického a irského Derby vítěze, kterým je Harzand (8:1). Ten sice naposledy neuspěl v Irish Champion Stakes na dva kilometry, tam měl ale krátce po startu kolizi, z které si odnesl menší zranění. Teď už je v pořádku, potřeboval by ale měkčí půdu, než tu, která je hlášena na neděli. I pro něj platí to, co pro ostatní výše zmíněné. S francouzským způsobem dostihů nemá žádné zkušenosti. Někdo může namítnout, že třeba vloni to byl taky „courák“, a přesto zvítězil anglický Golden Horn. To byl ale typově úplně jiný kůň. Možná se pletu, ale pokud se tady tempo přibrzdí a půjde se na závěrečný finiš, tak ostrovní vyslanci nebudou mít na odpověď „zbraně“.

Proto jsem hledal hlavně mezi domácími koňmi. New Bay (13:1) byl vloni v tomto dostihu třetí a při svém posledním představení v Irsku dokončil čtvrtý. Tento dostih, jak už bylo zmíněno, byl na dva kilometry, takže to je hodnotná forma. Jako vítěze tady si ho ale nějak nedokážu představit a kurz na něj mi přijde odpovídající. Vzestup v této formě zaznamenal Silverwave (21:1), když v dubnu změnil trenéra. V posledních dvou startech zvítězil, tady se od něj ale požaduje ještě víc. Plusem je určitě Christophe Soumillon v sedle, tak třeba se mu podaří něco vyčarovat.

Mojí volbou je tedy francouzská klisna Left Hand. Poprvé jsem si jí všiml v místním Oaks (tedy Prix de Diane) při přenosu, který vysílal Eurosport. Tehdy jako 50:1 šance dokončila druhá, když nestačila jen na výbornou La Cressonniere. To bylo na místní dráze na 2100 metrů, bylo ale vidět, že síly jí v konci neopouštěly. Navíc se šlo na „soft“ dráze, což pro ní úplně není. Následně si poradila s vrstevnicemi v Deauville a přemožitelku nenašla ani v trialu. Ten se konal též v Chantilly, na stejné trati jako se půjde v neděli. Sice zvítězila jen o půl délky, její žokej Guyon ale použil bičík jen jednou. Určitě pozitivní je, že příslušník francouzské žokejské špičky bude v jejím sedle i tentokrát.

Abych byl objektivní, musím zmínit i jistá rizika sázky. Left Hand zatím běhala jen proti klisnám, na druhou stranu je třeba přiznat, že právě klisny mají v „Arc“ slušnou úspěšnost. Tato klisna je sice subtilnější a neříkám, že je to nová Tréve, Zarkava či Danedream, zas mi ale nepřijde tak špatná, jak by značil kurz na ní. Druhou věcí, co se mi úplně nelíbí, je „draw“, tedy startovní číslo. 15 jistě není optimální, předpokládám ale, že bude útočit spíš z poslední třetiny pole, takže to snad takový problém nebude.

Ze zbytku soupeřů mě už nikdo neoslovuje.  Když si vezmu, že Left Hand má zkušenost s místní dráhou, disponuje rovněž dostatečným zrychlením a v sedle má výborného pilota, tak menší sázka mi tady přijde na místě. Hodně štěstí!